خاویار امپریال بلوگا و بلوگا (فیل ماهی)

یکی از ارزشمندترین خاویارهای دنیاست که از فیل ماهی استحصال می‌گردد و نسبت به انواع دیگر دارای دانه‌های درشت، مرواریدی شکل و شفاف می‌باشد. دارای طعم خوشایند آجیلی و کره‌ای است که به راحتی در دهان آب می‌شود و به رنگ خاکستری روشن و تیره می‌باشد.

سایز دانه‌های این خاویار ۲/۵ الی ۳/۶ میلیمتر و حتی بیشتر می‌باشد. چنانچه سایز دانه‌ها بیش از ۲/۵ میلیمتر باشد نام رویال یا امپریال را به خود اختصاص می‌دهد و در غیر این صورت بلوگا درجه یک نامیده می‌شود که طعم هر دو نوع مشابه هم می‌باشد.

سن بلوغ فیل ماهی ماده در دریا ۱۶ الی ۱۸ سال و نرها ۱۲ تا ۱۴ سال و میانگین طول ماده‌ها ۲۰۶ سانتیمتر و نرها ۱۹۲ سانتیمتر است. در شرایط طبیعی ماهی‌های بالغ جوان هر ۲ تا ۳ سال یک بار و ماهی‌های مسن تر هر ۶ سال یک بار تخم ریزی می‌کنند.

در محیط پرورشی با توجه به مناسب بودن درجه حرارت و تأمین هر شب غذا و تغذیه مناسب رشد و نمو سریعتر و سن بلوغ کاهش می‌یابد. سن بلوغ فیل ماهی ماده و نر در محیط پرورشی به ترتیب ۹ تا ۱۱ سالگی و ۸ تا ۱۰ سالگی می‌باشد. وزن متوسط ماده‌ها در این سن ۵۰ الی ۷۰ کیلوگرم و اندازه آن حدود ۱۷۰ سانتی متر بوده و میزان تخم دهی حدوداً ۸/۵ تا ۱۲ درصد وزن بدن آن است.

ایران از زمانهای بسیار قدیم در صدر استحصال‌کنندگان خاویار از کمیاب‌ترین نوع ماهی خاویاری (بلوگا) در دنیا بوده است.