صادرات و واردات

مارکتینگ موضوعی است اساسی و مهم که باید جزء اصلی‌ترین برنامه‌های یک تولیدکننده باشد. عرضه تولیدات یک تولیدکننده به بازارهای هدف اعم از بازارهای داخلی و خارجی از مهمترین و حساس ترین موضوعات تولید است. تولیدکنندگانی که الزاماً باید محصولات آنها به خارج از کشور صادر گردد، فعالیت‌شان از اهمیت بیشتری برخوردار است. صادرات علاوه بر اینکه برای تولیدکننده و بازرگان اهمیت دارد هم به دلیل بالا رفتن سطح صادرات کالاهای غیرنفتی و نیز به لحاظ ارزآوری برای کشور جایگاه قابل توجه و بسزایی دارد.

با توجه به اینکه تولیدات مجتمع کشت و صنعت لزیر، ماهیان خاویاری و خاویار و انواع گونه‌های دیگر مانند ماهی گرم‌آبی و قزل‌آلا و گوشت قرمز و همچنین میوه‌جات می‌باشد و بازار هدف این تولیدات علاوه بر بازارهای داخلی کشورهای اروپایی، روسیه، کانادا، ژاپن، آمریکا و کشورهای عربی و… نیز می باشد لذا مسئولین مجتمع الزاماً باید محصولات خود از جمله خاویار و گوشت ماهیان خاویاری و قزل‌آلا را به کشورهای هدف صادر و در صورت لزوم و نیاز، کالاهای مورد نیاز و مرتبط را به کشور وارد نمایند. از اینرو صادرات و واردات از اهمیت بالایی برخوردار و در رأس برنامه‌های مسئولین این مجتمع می‌باشد.

پرورش و نگهداری

امروزه برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی که در عرصه تولید فعالیت دارند به دلیل پرهیز از پراکندگی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نداشتن تخصص کافی بخشی از فعالیتهای تولیدی خود را به مجموعه‌های مربوطه واگذار و از خدمات آن مراکز استفاده بهینه می‌کنند. بطور مثال خدمات در صنعت فیله‌بندی، قطعه‌بندی و بسته‌بندی، کشتارگاهی، سردخانه، پرورش ماهی و… .

یکی از بخش‌هایی که در مجتمع لزیر فعال می‌باشد بخش خدمات و فعالیت در موضوعات پرورش انواع ماهیان و پرواربندی گوساله است. از چند سال گذشته تاکنون مسئولین مجتمع لزیر با عقد قراردادهایی با اشخاص حقیقی اقدام به پرورش انواع ماهیان خاویاری اعم از پیش مولد و پرواری و ماهیان گرم‌آبی و پرورابندی گوساله نموده و با عرضه خدمات پرورش و پرواربندی هم در راستای تولید نقش‌آفرینی و هم در حد قابل قبولی اشتغال زایی نموده‌اند.

همچنین با توجه به اینکه مجتمع لزیر از تجهیزات سونوگرافی و آزمایشگاهی برخوردار است در نظر داریم به عرضه خدمات دیگر از جمله تعیین جنسیت ماهیان خاویاری و کارشناسی در مراکز و مزارع پرورش ماهی در نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور بپردازیم.